21 May 2012

Najib semakin lemah ....

Sekarang Umno sudah sedar bahawa ia telah menjadikan dirinya tidak popular akibat mengguna pakai nasihat presidennya, Perdana Menteri Najib Razak yang telah memilih untuk memberi perhatian pada dirinya dan bukan parti.
Rasional yang digunakan oleh Najib yang berusia 58 tahun kepada Umno dan BN yang diketuainya adalah bahawa Umno dan BN sudah menjadi jenama yang tidak baik dan satu-satunya cara untuk memenangi undi adalah untuk membina personalitinya. Namun, cara ini ternyata telah gagal.
Baru-baru ini, pada sambutan Ulangtahun ke 66 Umno di stadium Bukit Jalil, Najib telah membelanjakan wang yang agak banyak untuk menarik semua ahli dari seluruh Malaysia. Namun, dia masih gagal untuk memenuhkan walau separuh dari stadium yang boleh menampung sehingga 100,000 orang manusia. Ini sangat berbeza daripada perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April yang mampu menarik seramai 250,000 orang rakyat Malaysia dari segenap lapisan masyarakat walaupun tiada insentif seperti duit mahupun kenderaan percuma diberikan, sejumlah 250,000 orang rakyat Malaysia dari pelbagai lapisan masyarakat memenuhi kawasan Dataran Merdeka untuk menggesa Najib membersihkan proses pilihanraya yang meragukan.

Yang teruk bakal menimpa. Pemimpin-pemimpin Umno yang bakal menyambut 66 tahun kegemilangan pencapaian parti terkejut apabila mendapati diri mereka diketepikan apabila klip video menunjukkan betapa gahnya Najib sebagai pemimpin Umno yang terhebat dibandingkan dengan mantan perdana-perdana menteri yang lain telah dipertontonkan kepada hadirin di Bukit Jalil.
Perubahan pakatan yang sentiasa berlaku dalam Umno
Apa yang difikirkan oleh mantan perdana menteri Mahathir Mohamad apabila menonton klip video sukar untuk dibayangkan. Namun, dia terpaksa senyum dan membuat muka berani. Seperti ahli Umno yang lain, dia tidak boleh mengaku bahawa dirinya telah diperbodohkan oleh Najib.
Juga, jika dianalisa dari kesetiaan politik yang berubah-ubah dalam Umno, kita hanya boleh mengatakan sehingga kini, Najib boleh mengharapkan sokongan Mahathir kerana lelaki tua itu perlukan Najib untuk kepentingan politiknya sendiri. Begitu juga bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin.
Kerana jika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari Pakatan Rakyat sudah berkuasa, rantai kekayaan yang dibina melalui 22 tahun kuasa mutlak dan rasuah dalam Umno akan runtuh dengan serta-merta.
Jadi sementara ini, terdapat 2 kumpulan utama dalam Umno - mereka yang menyokong Najib dan mereka yang tidak menyokongnya - tidak semua yang menyokong Najib suka akan dia. Sebagai contoh, Mahathir dan lain-lain yang tidak suka pada Najib dan melihat dirinya sebagai pemimpin yang lemah dan suka membesar-besarkan kelebihan diri.
Mereka mesti geram kerana Najib telah dilakukan sangat sedikit dan lebih menampakkan kepada pemusnahan reputasi Umno dan BN untuk mengutamakan populariti peribadi. Ia amat mengecewakan apabila Najib telah tidak melakukan apa-apa untuk memastikan survival Umno atau memulihkan reputasinya.
Malah, reputasi parti itu perlu diperbaiki dengan banyak, kerana telah kemik oleh pelbagai skandal satu demi satu tanpa ada sebarang penyelesaian, termasuk isu kapal selam Scorpene Najib yang menyalahi undang-undang komisen perjanjian.
Walaupun senyuman dan tepukan diberi antara satu sama lain, retak dengan mudahnya boleh dilihat dari ucapan yang diberikan oleh MuhyiddinYassin, timbalan Najib. Dalam ucapannya kepada orang ramai di Bukit Jalil, Muhyiddin menekankan kehadiran Mahathir dan memuji pemimpin veteran itu, dan ini menarik tepukan gemuruh daripada penonton. Ia adalah jelas perlakuan menghina Najib dan isyarat kepada Mahathir untuk mempertimbangkan kerjasama baru dan bukan hanya mengikat dirinya dengan Najib.
Perbalahan yang belum pernah berlaku
Spekulasi baru-baru ini bahawa Najib akan menggantikan menteri-menteri kabinet dengan muka-muka baru merupakan satu lagi tamparan hebat. Kebanyakan muka lama adalah orang-orang Mahathir dan beberapa proksi Abdullah Badawi. Kumpulan Ketua Menteri ini bukan jenis yang boleh dipermainkan dan mereka sendiri telah pun memulakan serangan keatas Najib.
Sebagai contoh, Idris Jusoh bekas Menteri Besar Terengganu begitu gembira dan yakin apabila dia berdiri di atas podium untuk memberi galakan kepada orang ramai di stadium seolah-olah Najib sudah berjanji pada dirinya akan jawatan MB selepas PRU ke -13. Musuhnya, Ahmad Said, ketua menteri sekarang, tidak kelihatan di mana-mana. Tetapi kemudian, Ahmad Said membidas dengan tidak akan mengalah begitu sahaja.
Walau apa pun yang akan berlaku, dengan perbalahan yang menjadi-jadi dan prestijnya yang semakin jatuh, Najib tidak akan dapat melakukan sesuatu dengan caranya sendiri melainkan jika dia bersedia untuk pemberontakan terbuka sekaligus menjejaskan peluang Umno-BN untuk menang.
Tiada hala tuju baru buat Umno, hanya retorik dan pujian pada diri sendiri
Pemerhati politik berkata, melainkan jika Datuk Seri Najib memperkenalkan visi dan pelan baru, UMNO-BN akan kalah teruk disebabkan perbalahan dalaman, pertelingkahan, sabotaj dan tikam-menikam dari belakang. Nasib yang akan dihadapi Najib kemudian akan ditentukan oleh keputusan PRU ke-13.
"Adalah menyedihkan untuk melihat pemimpin Umno tidak mampu untuk merangka hala tuju baru bagi parti mereka. Fakta ini begitu jelas. UMNO adalah sebuah parti yang semakin tua, tiada wawasan baru hanya retorik kosong sahaja. Tiada interaksi dengan komponen-komponen BN yang lain atau penglibatan dengan masyarakat sivil, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.
"Apa yang perhimpunan itu tidak tunjukkan kepada kita adalah kembalinya Mahathir. Oleh kerana kelemahan politik Najib, dia akan bermain mengikut rentak Mahathir manakala puak lain juga akan cuba untuk membatalkan perjanjian dengan Mahathir untuk meyakinkan bahawa mereka tidak akan menyokong Najib lagi.
Malaysia Chronicle

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive