- Juruterbang dan pegawai Tentera Udara Vietnam berada dalam kokpit pesawat semasa operasi mencari dan menyelamat dari pulau Tho Chu Vietnam semalam. - Foto Reuters
OPERASI mencari dan menyelamat pesawat MH 370 sudah masuk hari ketiga semalam namun tiada sebarang penemuan ataupun petunjuk baharu berkaitan kehilangan pesawat itu.
Ketika ini teori yang mengatakan pesawat Boeing 777-200 yang membawa 227 penumpang termasuk dua bayi dan 12 anak kapal itu dirampas pengganas semakin kuat ditambah dengan maklumat awal bahawa kapal terbang itu dikesan cuba berpatah balik seperti yang disahkan oleh Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud.
Menurut Rodzali, ia dikesan menara kawalan Pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Butterworth serta bilik kawalan beberapa kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang mengawasi keselamatan kawasan Laut China Selatan serta Unit Kawalan dan Pengawasan Trafik Udara Singapura. Namun kes ini juga dilihat menjadi semakin rumit dan bertambah misteri selepas tiada langsung isyarat kecemasan diterima oleh mana-mana menara kawalan udara baik di Lapangan Terbang KLIA, Vietnam atau China sebaik isyarat pesawat pada radar lenyap.
Rodzali juga mengesahkan ada empat peringkat sistem kecemasan mampu beroperasi sendiri dalam pesawat itu hingga membolehkan sebarang isyarat kecemasan dihantar secara automatik kepada menara kawalan berhampiran.
Justeru katanya, kebarangkalian kapal terbang dirampas tetap ada.
Malah dalam sidang media semalam, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman tidak menolak kemungkinan perkara itu terjadi dan sedang meneliti segala kemungkinan yang boleh berlaku.
Menurut beliau, wujud juga persoalan kapal tersebut dirampas dan tidak menolak kemungkinan (rampasan) kerana pihaknya sedang melihat kepada semua aspek kemungkinan.
Tambahnya, bagaimanapun, andai benar berlaku rampasan, setakat ini belum ada sebarang tuntutan yang dibuat oleh mana-mana pihak dan tiada radar dikesan jika pesawat itu terbang ke arah lain.
Lebih menggusarkan, operasi pencarian kini beralih di kawasan perairan Selat Melaka selepas operasi melalui pesawat dan kapal tertumpu di kawasan seluas 3,900 batu persegi di Selatan Vietnam dalam perairan Teluk Thailand dan Laut China Selatan menemui kegagalan.
Terbaru, dua penumpang yang menggunakan pasport dicuri dari pemilik asalnya merupakan warga Austria dan Itali telah menguatkan lagi dakwaan ianya ada kena mengena dengan kehilangan pesawat itu.
Menurut sumber dua individu itu gunakan pasport yang dilaporkan hilang di Thailand pada 2012 dan 2013.
Mereka dipercayai membeli tiket di Pattaya, Thailand sebelum menggunakan laluan darat untuk masuk semula ke Malaysia.
Kedua-duanya dipercayai menempah tiket syarikat penerbangan China Southern Airlines yang mempunyai perkongsian kod dengan Penerbangan Malaysia (MAS) untuk menaiki pesawat MH370 ke Beijing menggunakan pasport itu.
Malah teori pesawat mengalami masalah teknikal susulan penemuan minyak di kawasan Laut China Selatan, 100 batu Nautika dari pantai Tok Bali, Bachok kelmarin juga meleset selepas pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) mengesahkan tompokan minyak yang diuji Jabatan Kimia Petaling Jaya itu hanyalah minyak bunker yang tidak digunakan oleh kapal terbang.
Sesetengah pendapat mengatakan pesawat itu meletup di udara ataupun terhempas juga nampaknya tersasar jauh selepas tiada sebarang serpihan pesawat ditemui. Ini ditambah penemuan cermin pintu di perairan Vietnam semalam disahkan bukan dari pesawat berkenaan.
Jabatan Pertahanan Amerika (Pentagon) juga mengesahkan melalui sistem pemantauannya, tiada sebarang letupan besar direkodkan berlaku di seluruh dunia pada tarikh pesawat itu dilaporkan hilang.
Jika terhempas sekalipun ke dalam air menurut pendapat pakar, anak kapal dan penumpang mempunyai masa lebih kurang setengah jam untuk keluar dan menyelamatkan diri kerana pesawat terbaik di dunia itu tidak akan tenggelam serta merta.
Apakah mungkin teori bahawa pesawat ini dirampas pengganas dan dibawa ke satu lokasi rahsia di sekitar Asia dan menanti rundingan diadakan benar-benar berlaku? Apakah ada perancangan rapi kumpulan tertentu untuk melakukan tindakan sedemikian?
Menjawab persoalan itu, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan pihaknya berjanji tidak akan menyembunyikan sebarang maklumat berhubung insiden kehilangan pesawat MH370.
Jelasnya mengenai, surat terbuka daripada China Martyr Brigades yang mengaku bertanggungjawab terhadap kehilangan pesawat berkenaan, Hishammuddin berkata, beliau ada menerima laporan mengenai perkara tersebut dan sudah pun membaca surat itu.
Katanya, penyiasatan akan dilakukan secara menyeluruh mencakupi semua aspek dan setiap laporan diterima akan diteliti daripada pelbagai sudut. Buat masa ini misi utama adalah untuk mencari pesawat yang hilang itu terlebih dahulu.
Beliau berkata, kerajaan bersikap terbuka dalam isu tersebut dan akan menyalurkan perkembangan terkini operasi mencari dan menyelamat dari semasa ke semasa.
Selain meneliti semula rakaman kamera litar tertutup dan mengenal pasti dua identiti penumpang yang menggunakan pasport palsu itu juga, Polis Diraja Malaysia kini bekerjasama dengan FBI untuk menyelesaikan kemelut kehilangan pesawat ini selepas siasatan mendapati kedua-duanya tiba di KLIA pada 28 Februari itu menaiki pesawat dari Doha, Qatar! - SH
Ketika ini teori yang mengatakan pesawat Boeing 777-200 yang membawa 227 penumpang termasuk dua bayi dan 12 anak kapal itu dirampas pengganas semakin kuat ditambah dengan maklumat awal bahawa kapal terbang itu dikesan cuba berpatah balik seperti yang disahkan oleh Panglima TUDM, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud.
Menurut Rodzali, ia dikesan menara kawalan Pengkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Butterworth serta bilik kawalan beberapa kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang mengawasi keselamatan kawasan Laut China Selatan serta Unit Kawalan dan Pengawasan Trafik Udara Singapura. Namun kes ini juga dilihat menjadi semakin rumit dan bertambah misteri selepas tiada langsung isyarat kecemasan diterima oleh mana-mana menara kawalan udara baik di Lapangan Terbang KLIA, Vietnam atau China sebaik isyarat pesawat pada radar lenyap.
Rodzali juga mengesahkan ada empat peringkat sistem kecemasan mampu beroperasi sendiri dalam pesawat itu hingga membolehkan sebarang isyarat kecemasan dihantar secara automatik kepada menara kawalan berhampiran.
Justeru katanya, kebarangkalian kapal terbang dirampas tetap ada.
Malah dalam sidang media semalam, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman tidak menolak kemungkinan perkara itu terjadi dan sedang meneliti segala kemungkinan yang boleh berlaku.
Menurut beliau, wujud juga persoalan kapal tersebut dirampas dan tidak menolak kemungkinan (rampasan) kerana pihaknya sedang melihat kepada semua aspek kemungkinan.
Tambahnya, bagaimanapun, andai benar berlaku rampasan, setakat ini belum ada sebarang tuntutan yang dibuat oleh mana-mana pihak dan tiada radar dikesan jika pesawat itu terbang ke arah lain.
Lebih menggusarkan, operasi pencarian kini beralih di kawasan perairan Selat Melaka selepas operasi melalui pesawat dan kapal tertumpu di kawasan seluas 3,900 batu persegi di Selatan Vietnam dalam perairan Teluk Thailand dan Laut China Selatan menemui kegagalan.
Terbaru, dua penumpang yang menggunakan pasport dicuri dari pemilik asalnya merupakan warga Austria dan Itali telah menguatkan lagi dakwaan ianya ada kena mengena dengan kehilangan pesawat itu.
Menurut sumber dua individu itu gunakan pasport yang dilaporkan hilang di Thailand pada 2012 dan 2013.
Mereka dipercayai membeli tiket di Pattaya, Thailand sebelum menggunakan laluan darat untuk masuk semula ke Malaysia.
Kedua-duanya dipercayai menempah tiket syarikat penerbangan China Southern Airlines yang mempunyai perkongsian kod dengan Penerbangan Malaysia (MAS) untuk menaiki pesawat MH370 ke Beijing menggunakan pasport itu.
Malah teori pesawat mengalami masalah teknikal susulan penemuan minyak di kawasan Laut China Selatan, 100 batu Nautika dari pantai Tok Bali, Bachok kelmarin juga meleset selepas pihak Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) mengesahkan tompokan minyak yang diuji Jabatan Kimia Petaling Jaya itu hanyalah minyak bunker yang tidak digunakan oleh kapal terbang.
Sesetengah pendapat mengatakan pesawat itu meletup di udara ataupun terhempas juga nampaknya tersasar jauh selepas tiada sebarang serpihan pesawat ditemui. Ini ditambah penemuan cermin pintu di perairan Vietnam semalam disahkan bukan dari pesawat berkenaan.
Jabatan Pertahanan Amerika (Pentagon) juga mengesahkan melalui sistem pemantauannya, tiada sebarang letupan besar direkodkan berlaku di seluruh dunia pada tarikh pesawat itu dilaporkan hilang.
Jika terhempas sekalipun ke dalam air menurut pendapat pakar, anak kapal dan penumpang mempunyai masa lebih kurang setengah jam untuk keluar dan menyelamatkan diri kerana pesawat terbaik di dunia itu tidak akan tenggelam serta merta.
Apakah mungkin teori bahawa pesawat ini dirampas pengganas dan dibawa ke satu lokasi rahsia di sekitar Asia dan menanti rundingan diadakan benar-benar berlaku? Apakah ada perancangan rapi kumpulan tertentu untuk melakukan tindakan sedemikian?
Menjawab persoalan itu, Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan pihaknya berjanji tidak akan menyembunyikan sebarang maklumat berhubung insiden kehilangan pesawat MH370.
Jelasnya mengenai, surat terbuka daripada China Martyr Brigades yang mengaku bertanggungjawab terhadap kehilangan pesawat berkenaan, Hishammuddin berkata, beliau ada menerima laporan mengenai perkara tersebut dan sudah pun membaca surat itu.
Katanya, penyiasatan akan dilakukan secara menyeluruh mencakupi semua aspek dan setiap laporan diterima akan diteliti daripada pelbagai sudut. Buat masa ini misi utama adalah untuk mencari pesawat yang hilang itu terlebih dahulu.
Beliau berkata, kerajaan bersikap terbuka dalam isu tersebut dan akan menyalurkan perkembangan terkini operasi mencari dan menyelamat dari semasa ke semasa.
Selain meneliti semula rakaman kamera litar tertutup dan mengenal pasti dua identiti penumpang yang menggunakan pasport palsu itu juga, Polis Diraja Malaysia kini bekerjasama dengan FBI untuk menyelesaikan kemelut kehilangan pesawat ini selepas siasatan mendapati kedua-duanya tiba di KLIA pada 28 Februari itu menaiki pesawat dari Doha, Qatar! - SH
No comments:
Post a Comment