20 March 2014

Mencari MH370 : 24 meter panjang... mungkinkah sayap kapal terbang...?


Selepas 13 hari pencarian... inilah petunjuk terbaik yang ada, dua objek dengan salah satunya sepanjang 24 meter, ada yang kata macam sayap kapal terbang.

Namun tidak ada yang berani sahkan, Australian Maritime Safety Authority (AMSA) sendiri memerlukan imej-imej satelit yang lebih jelas serta analisis pakar buat kesimpulan akhir.

Cuma dari tempat dia dikesan, konsisten dengan maklumat awal yang disahkan bahawa pesawat MH370 berapa di salah satu dia koridor Utara mahupun koridor Selatan.


Penemuan dua objek itu di koridor Selatan.

Menurut Pengurus Besar Jabatan Respon Kecemasan AMSA, John Young berkata, objek terbesar yang dikesan menerusi imej satelit tersebut berukuran kira-kira 24 meter panjang, cukup untuk pasukan pencari dan penyelamat (SAR) mengubah arah pencarian ke kawasan tersebut.

"Dua objek itu dalam bentuk saiz yang munasabah dan mungkin dihanyutkan oleh air, bergerak turun naik di permukaan," kata Young.

Agensi berita itu memetik Young dalam sidang akhbar di Sydney, Australia, sebagai berkata bahawa negara itu telah menghantar empat pesawat pencari dan dua kapal ke kawasan di bahagian selatan zon pencarian di selatan Lautan Hindi yang dikenal pasti sebelumnya minggu ini, untuk mencari objek yang dikesan oleh satelit itu.

Young berkata air di kawasan pencarian adalah 'beberapa ribu meter dalam' dan penglihatan yang lemah di kawasan itu akan menjejaskan pencarian, walaupun cuaca sederhana, lapor Reuters.

Empat pesawat telah dikerahkan untuk mencari lokasi objek berkenaan walaupun AMSA menyedari ia sebuah misi yang sukar dan mungkin tidak mempunyai kaitan dengan pesawat yang hilang sejak 8 Mac lalu.

"Penemuan tersebut merupakan satu petunjuk baharu dan ia mungkin merupakan petunjuk terbaik yang kita pernah temui setakat ini. Tetapi kita masih perlu ke sana, temui objek tersebut dan melakukan kajian terhadapnya.

"Objek-objek tersebut mungkin sangat sukar untuk ditemui dan ia mungkin tidak mempunyai kaitan dengan pesawat berkenaan tetapi nasihat pakar-pakar menyebut bahawa imej tersebut adalah kredibel.

"Jadi saya menasihatkan AMSA untuk melakukan yang terbaik bagi mencari sesiapa sahaja yang mungkin terselamat," katanya semasa sidang media khas di Cranberra, Australia hari ini.

Young berkata, objek tersebut dikesan 2,500 kilometer di barat daya Perth dan sebuah pesawat Orion Royal Australian Air Force telah tiba di kawasan tersebut pada jam 1.50 petang waktu tempatan kemudian tiga lagi pesawat telah dikerahkan ke sana.

Pesawat tentera laut Amerika Syarikat, P8 Poseidon dijangka tiba pada 3 petang manakala pesawat Orion kedua milik Australia dijangka tiba pada jam 6 petang.

Pesawat Orion New Zealand dijangka berlepas pada 8 malam.-20/3/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive