20 March 2014

Mencari MH370 - Kenyataan penuh Agensi Keselamatan Maritim Australia


Statement from AMSA Emergency Response Division General Manager John Young

20 th March, 2014: 1530 (AEDT). All times will be expressed in Australian Eastern Daylight Savings Time.

The Australian Maritime Safety Authority is coordinating the search for the missing Malaysia Airlines aircraft, with assistance from the Australian Defence Force, the New Zealand Air Force and the United States Navy.

AMSA’s Rescue Coordination Centre Australia has received satellite imagery of objects possibly related to the search for the missing aircraft, flight MH370.


RCC Australia received an expert assessment of commercial sat ellite imagery on Thursday. The images were captured by satellite. They may not be related to the aircraft. The assessment of these images was provided by the Australian Geospatial Intelligence Organisation as a possible indication of debris south of the search area that has been the focus of the search operation.

The imagery is in the vicinity of the search area defined and searched in the past two days. Four aircraft have been reoriented to the area 2500 kilometres south west of Perth as a result of this information.

A Royal Australian Air Force Orion aircraft arrived in the area about 1.50pm.

A further three aircraft have been tasked by RCC Australia to the area later today, including a Royal New Zealand Air Force Orion and United States Navy P8 Po
seidon aircraft.

The Poseidon aircraft is expected to arrive at 3pm. The second RAAF Orion is expected to depart RAAF Base Pearce at 6pm.

The New Zealand Orion is due to depart at 8pm.

A RAAF C 130 Hercules aircraft has been tasked by RCC Australia to d rop datum marker buoys.

These marker buoys assist RCC Australia by providing information about water movement to assist in drift modelling. They will provide an ongoing reference point if the task of relocating the objects becomes protracted.

A merchant ship that responded to a shipping broadcast issued by RCC Australia on Monday is expected to arrive in the area about 6pm.-20/3/2014

MH370: Kapal, pesawat dihantar kenal pasti objek

  • MH370: Kapal, pesawat dihantar kenal pasti objekNota edaran daripada Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia menunjukkan peta kawasan carian MH370. - Foto Ihsan Kementerian Keselamatan Maritim Australia
 1 / 1 
SEPANG - Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari ini berkata pesawat dan kapal telah dihantar untuk mengesahkan maklumat mengenai pengesanan kemungkinan objek yang ada kaitannya dengan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

Bercakap kepada pemberita sebelum mengadakan pertemuan dengan delegasi Australia di Hotel Sama-Sama di sini, Hishammuddin berkata maklumat itu memberi penunjuk baharu dalam misi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat itu yang masuk hari ke-13 hari ini.

"Seperti yang telah saya lakukan dari hari pertama, kita akan mengikuti setiap petunjuk baharu. Marilah kita berharap ini adalah perkembangan positif," katanya, dan menambah kata adalah terlalu awal untuk mengesahkan lokasi objek itu ditemui.

Ditanya apakah jenis objek yang ditemui dan berapa lama akan mengambil masa untuk mengesahkannya, Hishammuddin berkata: "Kami tidak tahu. Pesawat dan kapal telah dihantar.

"(Ia) seperti yang kami lakukan dengan penemuan imej dari satelit China dan lain-lain objek yang memberi penunjuk awal. Kita menggunakan kaedah sama," katanya.

Hishammuddin enggan mendedahkan apakah maklumat yang disampaikan oleh kerajaan Australia hari ini.

Perdana Menteri Australia Tony Abbott berkata di Canberra pada Khamis bahawa imej satelit telah menunjukkan dua objek yang boleh dikaitkan kepada pesawat Malaysia yang hilang pada 8 Mac, menurut agensi berita Reuters.

Agensi berita itu memetik Abbot sebagai berkata dalam ucapannya di Parlimen "bahawa maklumat baharu dan kredibel telah diperoleh berhubung misi mencari ... di selatan Lautan Hindi."

Pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal hilang pada 8 Mac kira-kira sejam selepas meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada pukul 12.41 tengah malam sebelumnya. Ia dijadual tiba di Beijing pada pukul 6.30 pagi pada hari yang sama. - Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive