09 March 2014

US Navy hantar "destroyer" bantu operasi SAR MH 370

AP,09 March 2014
The U.S. Navy says it has dispatched a warship to aid in the search for a missing Malaysia Airlines jetliner.

The USS Pinckney, an Arleigh Burke-class guided missile destroyer, is on its way from international waters in the South China Sea to the southern coast of Vietnam to assist in the search for flight MH370. The Boeing 777 with 239 people aboard was flying to Beijing from Kuala Lumpur, Malaysia, when it fell off radar screens early Saturday.

The Pinckney carries two helicopters that can be used for search and rescue. It is expected to reach the search area within 24 hours.

Additionally, the Navy is deploying an Orion patrol and surveillance plane based in Okinawa. It will bring long-range search, radar and communications capabilities to the search mission.




MISI MENCARI DAN MENYELAMAT PESAWAT MAS BOEING 777 MH370 .... NEGARA SINGAPURA AKAN MENGHANTAR KAPAL SELAMNYA UNTUK MEMBANTU.


Negara Singapura melalui Menteri Pertahanannya Ng Eng Hen malam tadi telah mengeluarkan kenyataan berjanji akan menghantar kapal selamnya untuk membantu misi mencari dan menyelamat pesawat MH370 yang di laporkan hilang semasa penerbangan dari KLIA menuju Beijing awal pagi semalam.

"We have this vessel whic is equipped to perform underwater searches and can assist in these search and locate operations, and it also have divers on the vessel"

Begitu sekali kesungguhan dan keikhlasan negara Singapura menghulurkan bantuan kepada negara kita dalam keadaan yang amat memerlukan bantuan ketika ini.

Tapi nak tanya juga .. bukankah negara kita ada dua buah kapal selam????? .. Mengapa tidak kedengaran langsung sehingga kini kedua dua kapal selam berikut akan turut dikerah untuk membantu misi mencari dan menyelamat MH370?????? .. Masa ini lah terbaik untuk menggunakannya... buktikan kepada rakyat pembelian kedua buah kapal selam berkenaan amat tepat dan berbaloi?????


Tony Abbott spoke to Malaysian PM Najib Razak this afternoon. One P-3C Orion plane will leave from Darwin this evening to join the search.

RADAR MILITARI KESAN MH370 BERPATAH BALIK DIDEDAH


Siasatan awal ke atas rakaman radar militari menunjukkan ada kemungkinan juruterbang pesawat MH370 melakukan 'air turn back' atau berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Jeneral Tan Sri Rodzali Daud berkata penyiasat kini bekerjasama dengan rakaman radar awam dan agensi antarabangsa berhubung kemungkinan itu.

Beliau berkata kemungkinan ini menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluas sehingga ke Selat Melaka.

Sementara itu dalam senario sedemikian (air turn back), juruterbang tidak dapat meneruskan seperti perancangan dan biasanya akan melaporkan kepada pangkalan dan pengawal trafik udara (ATC).

Apa yang kita tahu, kedua-dua rakaman ATC dan pihak Mas sendiri, tidak ada isyarat atau panggilan kecemasan, kenapa pilot tidak melaporkan kejadian ini menjadi tanda tanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive