13 December 2014

ISA Mungkin Wujud Semula - Majlis Peguam

alt


KUALA LUMPUR 13 Dis - Cadangan Putrajaya memperkenalkan undang-undang anti-pengganas dan mempertingkatkan kuasanya untuk menahan tanpa bicara mungkin akan menghasilakn semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Majlis Peguam dalam amarannya hari ini.

Presidennya Christopher Leong bimbang kerajaan berusaha ke arah memberikan kuasa yang lebih bersifat kuku besi dan zalim kepada polis, ketika masalah kematian dalam tahanan dan tanggapan korupsi di kalangan anggota polis meningkat.


Bercakap dalam forum awam tentang tanggungjawab polis di George Town, Pulau Pinang, Leong berkata, pada 26 November kerajaan membentangkan kertas putih bertajuk "Ke arah menentang ancaman dari Negara Islam" dinyatakan dengan jelas, undang-undang anti keganasan akan diperkenalkan.

Juga dijelaskan Kesalahan Keselamatan (Kawalan Khas) Akta 2012 (yang bermakna menggantikan ISA), Akta Pencegahan Jenayah dan Kanun Keseksaan yang diperkemaskan, katanya.

"Walaupun rang undang-undang anti-keganasan yang dicadangkan dan pindaan kepada undang-undang yang sedia ada masih belum diketahui dengan sepenuhnya, adalah dibimbangi undang-undang baru dan pindaan ini boleh memperluaskan kuasa budi bicara pihak berkuasa dan membenarkan tahanan tanpa bicara," katanya.

"Apa yang kita dapat nanti adalah pindaan semula kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri yang dimansuhkan," katanya.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/cadangan-bentang-undang-undang-anti-keganasan-mungkin-hasilkan-isa-semula-k#sthash.PjQXXnje.dpuf

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive