30 January 2015

Ananda pinjamkan RM2 bilion jelas hutang 1MDB, menurut sumber

Ananda pinjamkan RM2 bilion jelas hutang 1MDB, menurut sumber
Tokoh korporat T. Ananda Krishnan dikatakan bersetuju meminjamkan sehingga RM2 bilion kepada 1Malaysia Development Bhd (1MDB) sebagai bantuan menyelesaikan hutang syarikat kontroversi itu kepada Malayan Banking Bhd (Maybank) dan RHB Bank Bhd, yang perlu dijelaskan akhir bulan ini, menurut sumber.
Langkah memberi pinjaman tersebut, bagaimanapun, bersifat sementara.
“Ia (pinjaman) lebih kepada membantu 1MDB meleraikan halangan – kedua-dua bank itu – berbanding yang lain. Kedua-dua mereka (Ananda dan 1MDB) masih mencari penyelesaian isu tersebut," kata sumber.
1MDB dan Ananda sebelum ini dalam keadaan serba salah dalam menyelesaikan hutang RM2 bilion yang dijamin usahawan jutawan itu dan perlu dibayar balik pada November tahun lepas, ketika syarikat pelaburan strategik itu mengambil alih aset tenaga beliau pada Mac 2012.
1MDB sudah dua kali diberi tempoh lanjutan selama sebulan bagi menyelesaikan hutang RM2 bilion itu.
Pinjaman tersebut merupakan sebahagian usaha mengemaskini hutang oleh 1MDB berjumlah RM6.17 bilion yang perlu dilangsaikan tahun lalu.
Hutang tersebut dibiayai semula sebagai pinjaman RM3.5 billion untuk tempoh 10 tahun, dengan sandaran Powertek Investment Holdings Sdn Bhd (PIH), di samping pinjaman RM2 bilion yang perlu dijelaskan 30 November lepas. Selebihnya dibayar balik beserta bunga.
Pinjaman RM2 bilion itu diluluskan ekoran komitmen Ananda menyuntik jumlah sama ke dalam PIH, supaya membolehkan PIH membayar peminjam.
Langkah tersebut bagaimanapun berdepan masalah kerana suntikan RM2 bilion itu menjadikan Ananda pemegang saham majoriti dalam PIH, berdasarkan penilaian terkini.
Dalam kata lain, 1MDB akan hilang pemilikan PIH, iaitu sesuatu yang tidak boleh diterima dari segi politik.
Sumber berkata ketika konsortium Maybank/RHB Bank menunggu bayaran balik, 1MDB dan penasihat kepada Ananda mempertimbangkan pelbagai pilihan bagi memecahkan kebuntuan, sebelum akhirnya memilih pinjaman dari Ananda untuk 1MDB.
“Ia bukan perjanjian muktamad kerana syarat pinjaman mesti dipersetujui, tetapi nampaknya itulah satu-satunya pilihan sekarang," kata sumber.
“Pun begitu, ini merupakan penyelesaian sementara supaya pinjaman dibayar balik kepada bank."
1MDB, dimiliki sepenuhnya Kementerian Kewangan, mencatatkan kerugian selepas cukai RM665.4 juta daripada hasil RM4.26 bilion bagi tahun kewangan berakhir Mac 2014.
Kerugian mungkin lebih parah kalau bukan kerana keuntungan menerusi penilaian aset hartanah berjumlah RM896.8 juta.
Laporan tahunan 2014 syarikat itu meletakkan pinjaman jangka panjang dana negara itu naik sehingga RM33.5 bilion, iaitu kenaikan RM7.2 billion atau 27% daripada RM26.3 bilion pada 2013.
Hutang jangka pendek 1MDB berjumlah RM8.3 bilion.
Pada hujung Mac tahun lalu, baki tunai dan baki bank 1MDB berjumlah RM3.8 bilion, turun 42% daripada RM6.7 bilion pada tahun kewangan 2013.
Penurunan ini berpunca dari bayaran faedah yang tinggi serta pinjaman yang masih ada.
Bagi tahun berakhir Mac 2014, 1MDB membelanjakan RM2.4 bilion untuk kos kewangan. – The Edge Financial Daily

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive