05 April 2010

Gantung saya jika mahu - DSAI cabar BN

Oleh Clara Chooi

HULU SELANGOR, 5 April — Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi mencabar Barisan Nasional (BN) agar menggantung beliau dari Parlimen jika kerajaan mahu meneruskan sokongan kepada Israel.

Dalam ucapannya di Kampung Sungai Tengi di sini, Ketua Umum Pakatan Rakyat itu terus menyerang hubungan kerajaan BN dengan firma perhubungan awam antarabangsa APCO Worldwide sambil menegaskan, selain penafian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak pernah menjawab dakwaan-dakwaan yang dilontarkan.

“Ini adalah orang yang sama memerintah kita, yang mengajar bahawa hak orang Melayu dan Islam mesti dilindungi. Najib tidak berani menjawab perkara ini.

“Saya bersedia untuk menawarkan diri saya... kamu terus sokongan Israel, kamu gantung saya dari Parlimen. Gantung saya, tiga bulan, enam bulan, setahun, saya tidak tahu.

“Insya-Allah, biar rakyat sendiri membuat keputusan,” kata beliau pada ceramah Selamatkan Malaysian, yang secara kebetulan dilihat sebagai ‘kempen’ menjelang pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor.

Najib dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin juga sudah memulakan kempen pihaknya di sini sejak Jumaat lalu.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat ini terus mengecam kesediaan pentadbiran BN mendapatkan khidmat nasihat daripada sebuah syarikat yang dikaitkan dengan kerajaan yang “membunuh rakyat Islam Palestin.”

“Apco diterajui oleh orang-orang ini dan Najib pula mendapatkan nasihat daripada mereka.

“Saya mendedahkan nama pemimpin-pemimpin APCO tetapi mereka mendakwa itu salah.

“Saya menunjukkan perjanjian ditandatangani antara APCO dan Israel dan mereka masih menafikannya,” kata beliau.

Tambah beliau, ini merupakan mereka yang menasihati Najib berhubung aspek komunikasi strategik, pembaharuan, inisiatif, Model Ekonomi Baru, dasar pendidikan dan lain-lain.

“Semua ini dilakukan oleh APCO,” katanya.

Anwar tidak menafikan beliau selaku anggota perundangan seringkali mengadakan pertemuan dengan pemimpin-pemimpin luar untuk mendapatkan pandangan mereka.

“Tetapi saya tidak pernah mengambil mereka sebagai penasihat. Najib melakukan yang ini dan lebih-lebih lagi mereka bukan Islam. Mereka ini merupakan pihak yang bekerja untuk Agensi Pertahanan Israel,” katanya.

Khamis lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berkata, kerajaan akan mengemukakan usul merujuk Anwar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen berhubung isu APCO yang menjadi polemik di Dewan Rakyat sejak 17 Mac lepas.

Nazri berkata kerana ketua pembangkang itu gagal menjelaskan dakwaannya bahawa gagasan 1Malaysia ditiru daripada “One Israel” yang dikaitkan dengan APCO.

“Usul akan dibuat di bawah aturan mesyuarat 18(2) yang memerlukan kerajaan memberikan notis kurang sehari. Keputusan ini berdasarkan kerana Permatang Pauh mengelirukan Dewan Rakyat berkaitkan isu APCO,” katanya.

Nazri memberitahu Anwar gagal menjelaskan dakwaannya selepas beliau diberi tempoh seminggu untuk berbuat demikian pada Selasa lepas.

Pada 22 Mac lepas, Datuk Abdul Rahman Dahlan (BN-Kota Belud) membangkitkan isu percanggahan kenyataan Anwar mengenai gagasan 1Malaysia ketika membahaskan usul Menjunjung Kasih Titah Yang di-Pertuan Agong.

Beliau berkata berdasarkan muka surat 76 Hansard (catatan) Parlimen bertarikh 17 Mac, Anwar menyatakan pada 2009, APCO memberikan nasihat kepada Perdana Menteri berhubung 1Malaysia selain mendakwa syarikat sama memberikan nasihat kepada kerajaan Israel pimpinan Ehud Barak pada 1999 berhubung slogan One Israel.

Nazri berkata jawatankuasa itu akan dipengerusikan Speaker Dewan Rakyat dan dianggotai lima Ahli Parlimen BN dan tiga wakil rakyat pakatan pembangkang, masing-masing satu bagi DAP, PKR dan PAS. - TMI

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive