15 March 2014

Teori rampasan MH370, niat guna pesawat untuk ‘tujuan jahat’, kata pegawai Amerika


Kapal misil pemusnah Amerika Syarikat digerakkan ke Lautan Hindi selepas kawasan pencarian diperluaskan dalam operasi mengesan pesawat MH370. Gambar fail.Kapal misil pemusnah Amerika Syarikat digerakkan ke Lautan Hindi selepas kawasan pencarian diperluaskan dalam operasi mengesan pesawat MH370. Gambar fail.Dengan bukti menunjukkan pesawat Malaysia Airlines Boeing 777-200ER yang hilang masih utuh, pegawai Amerika Syarikat tidak menolak kemungkinan bahawa penerbangan MH370 diterbangkan ke satu tempat rahsia supaya ia boleh digunakan di kemudian hari.
Tiada sebarang kesan atau serpihan ditemui di darat atau laut dapat dikaitkan dengan pesawat yang membawa 239 orang yang hilang dalam penerbangan ke Beijing Sabtu lalu.


"Saya sangat berminat untuk menyelesaikan misteri ini supaya kita dapat menolak kemungkinan, walaupun kecil bahawa pesawat ini boleh digunakan untuk tujuan jahat terhadap kita pada masa akan datang,"ABC News memetik pegawai Amerika sebagai berkata.

Pegawai itu berkata, "semua aset perisikan kita" sedang digunakan untuk menyelesaikan perkara ini.
Penyiasat yang sedang mencari pesawat penumpang MAS itu berkata, mereka tidak boleh menolak kemungkinan rampasan dan sedang melihat sama ada salah seorang juruterbang pesawat atau anak-anak kapal terlibat.
Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata semalam bahawa penyiasat tidak tahu apa yang berlaku kepada pesawat itu walaupun sudah seminggu dicari secara besar-besaran.
Para pegawai Amerika yang diberi taklimat mengenai siasatan diyakinkan bahawa pesawat itu terus menghantar isyarat "ping" kepada satelit lama selepas transponder berhenti menghantar isyarat dan hilang daripada radar.

Pegawai memberitahu ABC News bahawa dua daripada sistem komunikasi pesawat dimatikan secara berasingan dan ia dilakukan secara manual.
"Terdapat empat atau lima kemungkinan yang kita sedang teroka," kata Hishammuddin pada sidang media di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang semalam.
"Ia boleh jadi dilakukan dengan sengaja. Ia boleh dilakukan dalam keadaan terpaksa. Ia juga boleh berlaku kerana letupan. Sebab itu saya tidak mahu membuat sebarang spekulasi. Kami sedang meninjau semua kemungkinan," katanya.
Ketika ditanya penyiasat sedang mengkaji sama ada salah seorang daripada dua juruterbang pesawat atau anak kapal terlibat dalam apa jua yang terjadi kepada pesawat itu, beliau berkata:"Kami sedang melihat kemungkinan itu."
"Siasatan ke atas juruterbang sedang dijalankan," katanya menjawab soalan media, tetapi berkata mereka belum lagi menyiasat rumah mereka.
Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya menambah kepada spekulasi bahawa kehilangan pesawat adalah hasil daripada plot bukannya bencana kegagalan sistem pesawat udara.
"Kami tidak boleh mengesahkan tidak ada rampasan.
"Seperti yang saya katakan dari awal, dan saya amat konsisten, kita melihat semua kemungkinan," katanya.
Jet penumpang berusia 11 tahun itu hilang awal pagi Sabtu lalu, kira-kira sejam selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing. Ia hilang daripada radar pada 01:30 waktu tempatan.
Selepas mencari di timur Semenanjung Malaysia di Teluk Thailand dan Laut China Selatan, banyak perhatian kini beralih beratus-ratus batu ke barat iaitu di Selat Melaka dan Lautan Hindi.
Pegawai percaya ia mungkin diterbangkan ke barat kerana radar tentera Malaysia mengesan isyarat selepas pesawat itu hilang dan mereka percaya ia mungkin pesawat MH370.
"Saya akan menjadi orang yang paling gembira jika kita boleh mengesahkan bahawa (radar tentera blip) adalah MH370 kerana kita boleh menggerakkan semua aset kita ke Selat Melaka.
"Tetapi buat masa ini kita tidak boleh berbuat demikian," kata Hishammuddin semalam.
Penyiasat cuba untuk mengumpulkan data daripada satelit yang mempunyai isyarat 'ping' oleh pesawat yang hilang dengan harapan ia boleh membantu dalam menentukan kedudukan akhir pesawat.
Pegawai Vietnam menambahkan butir terperinci kepada misteri pesawat semalam dengan memberitahu ABC News apabila MH370 meninggalkan ruang udara Malaysia dan gagal berhubung dengan pengawal trafik udara Vietnam, Vietnam meminta pesawat lain di kawasan itu yang menuju ke Jepun untuk menghubungi MH370.
Pesawat ke Jepun itu melaporkan kepada pengawal Vietnam MH370 hanya memberikan "isyarat buzz" kembali, tetapi tidak ada suara. Dan kemudian isyarat itu mati begitu sahaja.
Kementerian Luar Negeri Vietnam tidak memberitahu bila komunikasi itu berlaku.
Sumber memberitahu Reuters semalam bahawa siasatan memberi tumpuan lebih kerana penerbangan itu disyaki sengaja ditukarkan arah, kerana bukti terakhir menunjukkan ia di sekitar kepulauan Andaman.
Dalam penerangan lebih terperinci melalui radar tentera yang dibuat secara terbuka, dua sumber memberitahu Reuters pesawat tidak dikenali disyaki sebagai MH370 didapati melalui laluan yang biasa digunakan apabila ia kali terakhir dikesan pada awal hari Sabtu, di barat laut Malaysia.
Penerbangan menuju ke Laut Andaman dan ke arah Teluk Bengal - hanya mungkin dibuat secara sengaja, sama ada dengan memandu jet Boeing 777-200ER secara manual atau dengan auto-pilot.
Sumber penyiasatan ketiga pula berkata, penyiasatan memberi tumpuan lebih kepada teori seseorang yang tahu bagaimana untuk memandu kapal terbang sengaja mengarahkan penerbangan itu beralih ke beratus-ratus batu di luar laluan Kuala Lumpur ke Beijing.
"Apa yang kita boleh katakan adalah kami sedang melihat ia disabotaj, dengan rampasan masih menjadi keutamaan," kata sumber itu, seorang pegawai kanan polis Malaysia.
Sebagai salah satu misteri yang paling membingungkan dalam sejarah moden penerbangan yang tidak dapat diselesaikan selepas hampir seminggu, bukti radar terkini selaras dengan perkembangan pencarian pesawat ke barat Malaysia, mungkin sejauh Lautan Hindi.
"Ia pemahaman saya berdasarkan beberapa maklumat baru yang tidak semestinya muktamad - tetapi maklumat baru - satu carian tambahan kawasan boleh dibuka di Lautan Hindi," kata jurucakap Rumah Putih, Jay Carney kepada pemberita di Washington.
Carney tidak menyatakan jenis maklumat yang baru itu.
Satelit mengesan denyutan elektronik pesawat selepas ia hilang pada Sabtu, tetapi tidak memberi sebarang isyarat segera maklumat tentang ke mana arah tuju jet dan keadaannya, kata dua sumber yang rapat dengan siasatan tersebut pada hari Khamis.
Pakar AS masih memeriksa data untuk melihat jika apa-apa maklumat tentang lokasi terakhir boleh diambil, kata sumber yang rapat kepada siasatan kepada Reuters.
Isyarat "ping" menunjukkan sistem penyelesaian masalah penyelenggaraannya dihidupkan dan bersedia untuk berkomunikasi dengan satelit, menunjukkan pesawat sekurang-kurangnya mampu berkomunikasi selepas kehilangan hubungan dengan pengawal trafik udara.
Sistem ini menghantar ping itu kira-kira sejam sekali, menurut sumber, yang berkata lima atau enam kali. Bagaimanapun, ping sahaja tidak akan memberikan sebarang bukti bahawa pesawat itu di udara atau di atas tanah, kata mereka.
Ketua tentera udara Malaysia, Tan Sri Rodzali Daud berkata pada Rabu pesawat yang mungkin kapal terbang yang hilang diplotkan pada radar tentera di 2:15, 320 km barat laut Pulau Pinang yang berada di luar pantai barat Malaysia.
Kedudukan ini menunjukkan had radar tentera Malaysia di negara ini, kata sumber keempat yang biasa dengan siasatan kepada Reuters.
Malaysia berkata, ia meminta bantuan negara jiran untuk mendapatkan data radar mereka, tetapi tidak mengesahkan menerima sebarang maklumat. Indonesia dan pihak berkuasa Thailand berkata pada Jumaat, mereka masih belum menerima sebarang permohonan rasmi daripada Malaysia mengenai data radar itu.
Hakikat bahawa kapal terbang - jika ia adalah MH370 - terputus hubungan dengan kawalan lalu lintas udara dan tidak dapat dilihat melalui radar awam menunjukkan seseorang di atas kapal itu mematikan sistem komunikasi, kata dua sumber pertama itu.
Mereka juga memberikan butir baru pada arah ke mana hala tuju pesawat yang tidak dikenali itu - berikutan koridor penerbangan yang dikenal pasti pada peta digunakan oleh juruterbang sebagai N571 dan P628 - laluan yang biasa diambil oleh kapal terbang komersial yang terbang dari Asia Tenggara ke Timur Tengah atau Eropah.
Polis Malaysia berkata, mereka sedang menyiasat sama ada mana-mana penumpang atau anak kapal pesawat itu mempunyai masalah peribadi atau psikologi yang mungkin memberi penerangan tentang misteri itu, bersama-sama dengan kemungkinan rampasan, sabotaj atau kegagalan mekanikal.
Kapal dan pesawat kini mencari di kawasan yang luas dan diperluaskan lagi ke kedua-dua belah semenanjung Malaysia dan Laut Andaman.
Tentera Laut Amerika Syarikat menghantar pesawat P-8A Poseidon untuk membantu carian di Selat Melaka, satu selat yang sibuk memisahkan semenanjung Malaysia dengan pulau Sumatera, Indonesia. Mereka  mengerahkan pesawat Tentera Laut P-3 Orion ke kawasan perairan itu.
Pegawai pertahanan AS memberitahu Reuters, Tentera Laut Amerika Syarikat yang dilengkapi peluru berpandu pemusnah, USS Kidd, menuju ke Selat Melaka, selepas diminta oleh kerajaan Malaysia. The Kidd membuat pencarian di kawasan selatan Teluk Thailand, bersama kapal pemusnah USS Pinckney.
India mengerahkan kapal, kapal terbang dan helikopter dari Andaman dan Nicobar, di persimpangan Teluk Bengal dan Laut Andaman, kata seorang jurucakap tentera India, Harmeet Singh pada Jumaat.
Singh berkata, dua pesawat Dornier mencari di daratan Andaman dan Pulau-pulau Nicobar yang berkeluasan 720 km dan 52 km.
China, yang mempunyai lebih daripada 150 rakyat di atas kapal pesawat yang hilang, menggunakan empat kapal perang, empat kapal pengawal pantai, lapan pesawat dan menggunakan 10 satelit di kawasan carian yang luas. Media Cina memberitahu, penggunaan kapal itu sebagai armada menyelamat China terbesar yang pernah digunakan.
Boeing 777 mempunyai rekod keselamatan terbaik berbanding mana-mana pesawat komersial yang sedang dalam perkhidmatan. Hanya kemalangan maut sebelum ini yang berlaku ialah pada 6 Julai tahun lalu apabila Asiana Airlines Penerbangan 214 melanda tembok laut ketika cuba mendarat di San Francisco. Tiga meninggal dunia dalam kejadian itu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive