14 January 2013

Mesti pemimpin UMporNO sokong sangat kalau kaedah ini dilakukan di Malaysia - Indonesia tawar sex cegah rasuah


INDONESIA DISARAN TAWAR SEX UNTUK CEGAH RASUAH
alt

JAKARTA 14 Jan. - Cadangan seorang pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonesia untuk menawarkan rasuah seks dalam undang-undang antirasuah mendapat sokongan Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan Indonesia Mahfud MD.

Beliau berkata, cadangan itu bagaimanapun perlu dibincangkan lebih lanjut supaya dapat mengelakkan komplikasi yang mungkin timbul daripada undang-undang.


"Penentuan perbuatan jenayah ini adalah sukar. Penalti bagi salah laku (seksual) itu ringan. Sementara perbuatan rasuah memerlukan rasuah untuk datang dalam bentuk material. Jadi, di manakah kedudukan kesalahan rasuah seksual ini?

"Ini perlu dibincangkan dengan lebih lanjut," kata Mahfud dipetik sebagai berkata dalam sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris The Jakarta Globe hari ini.

Mengakui bahawa amalan ini telah lama berlaku di Indonesia, Mahfud bersetuju bahawa penawaran pelacur atau khidmat seks kepada pegawai awam adalah satu
bentuk ganjaran yang dalam beberapa kes katanya boleh menjadi lebih besar daripada menggunakan wang sogokan.

Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan itu berkata beliau menerima laporan bahawa ahli perniagaan dan politik mengupah perempuan simpanan dan pelacur sebagai pelobi bagi meyakinkan pembuat dasar dan pegawai awam untuk menyokong agenda mereka.

Selasa lalu, Timbalan Pengerusi KPK Adnan Pandupraja mencadangkan supaya rasuah seks dimasukkan dalam undang-undang antirasuah kerana pada masa kini tiada apa yang boleh dilakukan bagi mencegah amalan itu daripada berlaku, meskipun masalah tawaran seks diketahui wujud.

"Undang-undang mengukur rasuah dalam bentuk rupiah. Jika kita boleh menukar rasuah seks dalam bentuk jumlah rupiah, ia akan menjadi menarik, tetapi malangnya tidak terdapat sebarang peraturan mengenai perkara ini," kata Adnan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive