05 January 2015

CEO 1MDB Letak Jawatan




KUALA LUMPUR 5 Jan - Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Bhd (1MDB) Mohd Hazem Abdul Rahman meletakkan jawatannya hari ini dan akan digantikan oleh Arul Kanda Kandasamy, pengurus bank dari Malaysia yang berpengkalan di Abu Dhabi, menurut sumber.

Arul, 38, akan dilantik sebagai presiden kumpulan dan pengarah eksekutif 1MDB. Beliau kini Naib Presiden Eksekutif, Ketua Kumpulan Perbankan Pelaburan dan Ketua Bahagian Kewangan Korporat, bagi Abu Dhabi Commercial Bank sejak Julai 2008.

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai pengarah bukan bebas bukan eksekutif RHB Investment Bank Bhd Malaysia dari Julai 2009 hingga 10 Mei 2011, dan dalam tempoh masa sama, sebagai pengarah bukan bebas bukan eksekutif RHB Capital Bhd, selain sebagai pengarah RHB Islamic Bank Bhd.


Hazem menyertai 1MDB, syarikat pelaburan strategik negara itu, sebagai Ketua Pegawai Operasi pada Ogos 2012.

1MDB dilanda kontroversi berhubung portfolio hutangnya dan kerana menyimpan sejumlah RM7.18 bilion di Kepulauan Cayman.

Pada tahun lepas, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan berkata 1MDB sudah mengembalikan 60% daripada dananya, dan baki 40% akan kembali ke Malaysia pada akhir 2014 walaupun ia mencatatkan pulangan sebanyak 6% hingga 7% setakat akhir tahun lepas.

Pengerusi 1MDB Tan Sri Lodin Wok Kamaruddin berkata bulan lepas, tindakan menghantar pulang dana itu kembali ke Malaysia mungkin mendedahkan wang itu kepada turun naik pasaran pertukaran asing.

Ini berikutan penurunan nilai ringgit dalam tempoh 10 bulan yang lalu kepada RM3.52 berbanding satu dolar AS hari ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive